Monday, June 2, 2008

MANDI sbg kesihatan..



KAJIAN terbaru berkaitan dengan mandi mendapati ia bukan saja bertujuan untuk membersihkan diri daripada kotoran, tetapi menjauhkan stress serta berperanan penting meningkatkan sistem kekebalan tubuh.

Penyelidikan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine menunjukkan penderita diabetes yang menghabiskan masa selama setengah jam berendam dalam air suam dapat menurunkan tingkat gula darah sekitar 13 peratus.

Kajian di Jepun pula menunjukkan 10 minit berendam dalam air panas dapat memperbaiki kesihatan jantung terutamanya untuk lelaki.

Berikut beberapa manfaat mandi kepada individu yang mengamalkannya.

Mengeluarkan racun:
Mandi air panas sekitar 32 hingga 35 darjah Celsius membuka ruang yang dapat membantu mengeluarkan toksin. Mandi air panas membantu menurunkan tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar supaya bekerja dengan baik.

Waktu yang dianjurkan ialah selama 10 hingga 20 minit. tepat. Suhu yang dianjurkan ialah sekitar 12 hingga 18 darjah Celsius. Mandi air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia dapat menyempitkan darah dan meningkatkan tingkat gula darah.

Jangkitan kulit:
Penyakit kulit tertentu seperti ruam atau gatal-gatal boleh diatasi
dengan menambahkan soda penaik (sodium bicarbonate) ke dalam air mandian. Ia bertindak sebagai antiseptik. Isikan air ke bekas mandian dan tambahkan soda penaik dan aduk sehingga rata. Digalakkan untuk berendam selama 10 hingga 20 minit.

Selesema dan sakit kepala:
Merendam kaki dalam air panas membantu menyembuhkan selsema, sakit kepala dan menyegarkan kembali kaki yang lelah. Masukkan air panas secukupnya dalam bekas sehingga menenggelamkan pergelangan kaki kemudian tambahkan beberapa titis minyak seperti lavender, peppermint atau lemon. Selepas basuh dengan air sejuk. Lakukannya selama 10 hingga 20 minit.

Insomnia:
Merendamkan kaki dalam air dingin sangat baik kepada anda yang mempunyai masalah imsonia atau memiliki masalah tidur. Masukkan kaki sehingga ia merasa dingin. Perubatan ini berguna bagi kaki lelah, pendarahan hidung, selsema dan sembelit.

Oleh itu janganlah kita memandang ringan tentang mandi dan kebersihan diri.

Eh! awak semua dah mandi ke?

9 comments:

Anonymous said...

wahh
xtau pulak byk betul kebaikan mandi ni
igtkan utk bersih badan je
hehe

* x mandi agi ni

mama alya said...

hahaha patut la ada bau asam dalam blog nih!!!

Zechs said...

bukan asem kat blog ni jer...
blog DC pun dah kena flu bawaan amilah ni...
wat susah aku jer...

haniey_shukor said...

waaaa...pasnih kene la slalu berendam eh dlm air panas~ berkubang jadik macam lembu2 kat kampung...
heheheh~
;p

Anonymous said...

aku selalu mandi tgh malam..
tapi takleh gak tido awal..

dah mandi lom nie?

Anonymous said...

aku baca komen ko tu DC
ahemmm
ahahaha

applepie said...

hahahah..dah mandi dah...ermm.wangi..kalo dapat mandi pool/laut n waterfall lg layanz ek..

mama alya said...

haniey org kata kambing malas mandi pun rege dia tinggi aha! manusia kalau malas mandi semua orang lari huhuhu...eh menteil tak elok ar mandi memalam nih! DC aku pon dah kena flu jangkit kat org tak mandi la DC..applepie ko kalau tak mandi pon takpe ko tetap bau apple hihik!!

Meooo Comicore Club said...

jimat2 air...