Thursday, June 5, 2008

Kenyataan Anwar Ibrahim Mengenai Kenaikan Harga Minyak

Rakyat pastinya dirundung kehidupan rumit. Bermula dari harga minyak, menjalar ke bil eletrik, tertekan parah dengan kos pengangkutan dan harga barang keperluan lainnya.

Arakian subsidi minyak dikurangkan, tetapi persoalannya keuntungan Petronas yang jenuh melimpah tertiris dan bocor ke mana? Tidak ada pertanggungjawaban waima kepada Parlimen sekalipun. Yang arif mengenai kedudukan kewangan Petronas hanya Perdana Menteri dan yang terserlah adalah Projek mega dan Koridor!

Rakyat bukan sahaja dinafikan maklumat malah limpahan dan habuan dari khazanah utama negara tidak dirasakan. Kemanfaatannya adalah buat keluarga dan kroni yang sekonyong-konyong dianugerah kontrak dan projek.

Inilah yang kami sering ungkapkan sebagai pengurusan ekonomi yang lembab dan tidak bertanggungjawab!
Amalan hidup pimpinan negara terus boros, pembaziran dan rasuah terus berleluasa.
Justeru itu kami membantah keras dasar Kerajaan Umno-BN yang mengabaikan tanggungjawab dan membebankan rakyat. Setelah gagal mengurus ekonomi dan menjamin keselesaan hidup rakyat, pimpinan Umno-BN seharusnya berundur!

Saya ulangi pendirian saya dan Pakatan Rakyat untuk menurunkan harga minyak dan meletakkan asas ekonomi manusiawi. Dasar tersebut harus menjurus kapada pertumbuhan segar dan pantas, namun tetap prihatin terhadap kehidupan rakyat.

5 comments:

meo188 said...

Reformasi!!!

sinzmanual said...

transformasi!!!

Lee Mafia said...

pakai NGV jer la.. tapi kene la bawak pelan2.. aku naik LRT ngan monorail jer pegi keje.. memang la x raser… tapi aku jammed gile sbb aku suke travel dgn hubby aku noq! hubby aku pown pegi keje drive, dgn tol yg rege cam brengsek etc.. ni yg akaq hangen ni… nak p tgk akak ipar kat SP lagi.. kalo diorg dah de baby nnt, cemaner? huhuhu~

W.T. damn F'er kan diorg tu?!!

azlina's said...

TRANSFORMER.....

008wealthadvisor said...

adush... geram btol dengan kenaikan rega minyak!..nanti bulan 8 nak naik lagi..
1st day minyak naik, kepala kena wat kira-kira semula perbelanjaan isi rumah..

'kepala' pengurusan lemah ni memang dah buang tebiat..

bak kata arwah p.Ramlee..
"buat tebiat nak mamp*s?"...