Wednesday, June 4, 2008

Higher fuel prices 2.70 per liter

Semalam kita dikejutkan dengan kenaikan harga minyak petrol yang diumumkan oleh Pak Lah
rata-rata rakyat malaysia punya pandangan dan pendapat sendiri tentang hal ini...
Jadi di sini aku sertakan perbandingan harga minyak negara kita dengan negara-negara lain dan kenaikan harga minyak dalam masa 16 tahun semenjak 1990 jadi korang fikir-fikirkan lah sendiri....

Harga minyak dibandingkan dengan negara lain..

UAE RM1.19/litre
Eygpt
RM1.03/litre
Bahrain
RM0.87/litre
Qatar
RM0.68/litre
Kuwait
RM0.67/litre
Saudi Arabia
RM0.38/litre
Iran
RM0.35/litre
Nigeria
RM0.32/litre
Turkmenistan
RM0.25/litre
Venezuela
RM0.16/litre
MALAYSIA RM2.70/litre



Harga minyak sepanjang zaman..
(dalam masa 16 tahun - sejak 1990)

sebelum 90 - RM 0.89
tahun 1990 - RM 1.10 (kenaikan RM 0.21)
01/10/2000 - RM 1.20 (kenaikan RM 0.10)
20/10/2001 - RM 1.30 (kenaikan RM 0.10)
01/05/2002 - RM 1.32 (kenaikan RM 0.02)
31/10/2002 - RM 1.33 (kenaikan RM 0.01)
01/03/2003 - RM 1.35 (kenaikan RM 0.02)
01/05/2004 - RM 1.37 (kenaikan RM 0.02)
01/10/2004 - RM 1.42 (kenaikan RM 0.05)
05/05/2005 - RM 1.52 (kenaikan RM 0.10)
31/07/2005 - RM 1..62 (kenaikan RM 0.10)
28/02/2006 - RM 1.92 (kenaikan RM 0.30)
05/08/2008 - RM 2.70 (kenaikan RM0.78 )

Nota : (ayat2 standard)

1. “Kenaikan minyak masih rendah berbanding mana2 pun negara ASEAN.”
2. “Kerajaan akan pastikan kenaikan tidak membebankan”
3. “Kerajaan tidak mampu lagi menampung subsidi.”
4. “Kerajaan memberi jaminan harga runcit petroleum tidak akan dinaikkan lagi pada TAHUN INI….”



3 comments:

meo188 said...

em, susah ati. kenapa drastik sgt? ni munkin PM tu tertidur ms mesyuarat... confirm makanan naik 40%-50% sat lagi.

Alia said...

kenaikan minyak ni, dah mula di babitkan dengan politik..

ubah gaya hidup atau.. ubah pemimpin? heh

Mr. Azman said...

Tambahan untuk perenggan ke 5.

5. Rakyat memberi jaminan kepada kerajaan yang ade sekarang, bahawa mereka tidak akan memerintah lagi untuk musim pilihan raya yang akan datang.

Lu pikirlah sendiri~
Kreuger®